onsdag 18 april 2012

En liten hattaffär på hörnet

Av Marita Conlon-McKenna
Titel: En liten hattaffär på hörnet
Orginal titel: The Hat Shop on the Corner
Utgiven: 2006
Förlag: Nordstedts
Sidor: 329
Första meningen: Med tungt hjärta skyndade Ellie Matthews genom St Stephen´s Green tillsammans med alla andra morgontidiga arbetare.

När Ellie Matthews mamma dör, blir det Ellies uppgift att ta hand om den lilla hattaffärer hennes mamma hade och skötte helt ensam. Gatan hattaffären ligger på är en mysig och gammaldags gata i perfekt Dublin-stil. Men nu har ett par affärsmän bestämt sig för att bygga ett nytt stort köpcenter där, och de är i full fart med att fråga alla små butiksägare om de vill sälja, och ger dem ett mycket generöst erbjudande. Ellie får också en sådan förfrågan av hennes mammas advokat Neil Harrington. Länge funderar hon på att sälja, och det är på vippen att hon gör det, men sen ändrar hon sig, med lite uppmuntran av sina vänner. Med hjälp av sina vänner så renoverar de hattaffären så de ändå får den här mysiga stilen, men ändå lite nytt och modernt. Hon njuter verkligen av jobbet, upptäcker hon. Hon gör underbara hattkreationer och man får följa med hennes kunder och se lite av deras vardag och varför de behöver en hatt och vad de använder den till. Och en dag möter hon den supersnygga rockmanagern Rory Dunne och livet kunde inte varit bättre, men kan verkligen lyckan hålla i sig, och varför börjar hon träffa Neil Harrington på de mest underliga platser?

Ellie är väl en sådan man kallar "nice girl". Jag skulle inte kunna tänka mig henne som elak eller olydig, hon gör allt för att kunderna ska bli nöjda, och det blir de. Hon kan vara lite nervös och blyg, och kan börja rodna rätt ofta, men hon är väldigt kreativ och fantasifull. Men jag tycker hon borde ha haft ett litet dåligt minus, att hon inte är ängel hela tiden. Men hon är ändå väldigt gullig när hon håller på med sina band och fjädrar och tyger, och hon egangerar sig verkligen! Hennes problem i boken verkar så futtiga jämfört med problemen i tillexempel Sagan om Ringen, där världen håller på att gå under. Det kunde vart något lite mer katastrofiskt, det var ju mest kärleksproblem, och såklart kundernas problem. Och historien var ganska förutsigbar, jag kom iallafall på slutet i början, men det var roligt att läsa ändå, för säker är man ju inte! Och (SPOILER) jag bara älskar när hon gör den där hatten till den lille killen, den med massor med grejer på, den verkar helt magisk! (slut på SPOILER)

Om jag skulle beskriva boken med ett enda ord så skulle det vara mysig. För det är precis vad boken är. Den lilla gatan med de gammaldagsa affärerna, de fina hattarna som får mig in i en Elizabeth Gaskell-känsla. Den är så mysig på alla sätt. De kunde lite mer miljö och personbeskrivningar. Men det fanns ingen brist på beskrivning av hattar, det är ett som är säkert! Gick författaren en hattkurs innan hon skrev boken? Jag kan se alla hattar framför mig, personerna är däremot lite luddiga, men jag fick ändå en rätt så bra uppfattning av boken. Boken var väldigt bra, passar perfekt att läsa framför brasan med en kopp varm choklad, eller något liknande!
Kram!

4 kommentarer:

  1. Ovanlig handling! verkar mysig som du sa;)

    SvaraRadera
  2. Bra recension!! :P

    Karin, har du fått mitt senaste mejl? :)

    SvaraRadera
  3. Bra recension! Vill jätte gärna läsa den boken.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt atta ni gillade recensionen ;) Läs den, den är superbra!

    SvaraRadera