onsdag 4 juli 2012

City of Bones

Av Cassandra Clare
Titel: City of Bones
Serie: The Mortal Instruments
Del: 1
Utgiven: 2007
Sidor: 485
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Första Meningen: "You've got to be kidding me," the bouncer said, folding his arms across his massive chest.

Clary ser sig själv som en relativt normal tjej. Hon bor med sin mamma i USA, hennes pappa dog i en bilolycka innan hon föddes, och hon har en bästa vän som heter Simon, och de har känt varandra i typ tio år, eller mer. Men en dag förändras allt. Hon skulle egentligen bara gått till en klubb med Simon, fast han egentligen hatar klubbar, men han hänger med ändå. Inne på klubben så ser Clary en mörkhårig och väldigt vacker tjej dra in en kille med blått hår in genom en dörr, ingen konstigt med det. Men sen ser hon två stycken killar följa efter dem på behörigt avstånd, och de går in genom dörren, men Clary hann allt se en kniv glimta till. Hon säger till Simon, men han tycks inte se killarna när de går in. När Clary går ifrån Simon efter att ha sagt åt honom att hämta typ en vakt skyndar hon in i rummet, där de två killarna är i fullt upp med att mörda killen hon sett gå in med den snygga tjejen. Killarna och tjejen är Shadowhunters, de är inte riktigt mänskliga, och de är tränade stenhårt i det de är gjorda för att göra- döda demoner. De blir mer än förvånade när hon klampar in, eftersom hon egentligen inte borde kunna se dem alls.

Clary lyckas komma därifrån, men någon dag senare söker den blonda killen, Jace, upp Clary. Han babblar någonting om att någon som tydligen hette Hodge vill att hon ska komma med till något som tydligen kallas Institutet. Egentligen har hon inget val. Men Clary lyckas slita sig och tar sig hem, och finner hemmet helt vänt upp och ner. Hennes mamma är borta, dörren är öppen, alla hennes mammas tavlor är rivna till spillror, hela hemmet är förstört, och tomt, trodde hon. Men kvar finns en liten demon som försöker käka upp henne, fast hon lyckas döda den genom att stoppa någonting i munnen på den så den kvävdes. Tyvärr bölev hon skadad ganska allvarligt, och blir medvetslös.
När hon vaknar är hon någon helt annanstans, hon är på Institutet, platsen där de lär Shadowhunters att döda demoner.
Clary dras plötsligen in i en värld full av Shadowhunters, och hon är tydligen en själv, säger de, galna demoner, vampyrer, varulvar, försvunna mammor och mannen som ligger bakom all galenskap som de måste hindra till varje pris- Valentine.

Ja, handlingen blev dålig, som vanligt. I nästa recension ska jag skärpa mig.
Det här med att läsa böcker på engelska, går ju som en dans! Man märker det ju knappt.
Man har ju hört ganska mycket om den här boken, speciellt nu när den femte boken släpptes ganska nyss (eller gjorde den det? Jag har så dålig koll) Jag vet inte riktigt vilka förväntningar jag hade på boken, jag förväntade mig att den skulle vara bra, men ändå inte riktigt min stil, varför vet jag inte. Vilka förväntningar jag än hade, så uppfyllde boken dem perfekt. Jag gillar verkligen idén med övernaturliga varleser som lever paralellt med oss, jag har sett det förut, men det är ju så himla härligt. Får min fantasi att komma till liv, typ.
Mina favoritpersoner är jag inte riktigt säker på. Jace, gillade jag såklart, jag bara älskar hans sarkastiska humor! Alec och Isabelle är också väldigt coola, men återigen så stör jag mig på att de är så perfekta. När kommer perfektionen bli omodern? Jag tröttnade på den efter Twilight, och det var ett tag sen. Utseendet spelar ingen roll, trodde jag böcker skulle lära oss, men nejdå. Och Jace är liiite för säker på sig själv, fast jag tycker bara det är charmigt ^^ Men jag gillar verkligen karaktärerna, allihopa, Clary också, fast ibland kan hon vara lite blind och inte se vad som är precis framför näsan på henne.
Jag blev så fascinerad av Jaces och Clarys relation så jag läste baksidan på tvåan och trean, sen sökte jag och kollade baksidan av fyran och femman på internet. Det skulle jag inte gjort. Hur kunde jag vara så dum! Nu vet jag mycket mer än vad jag egentligen borde veta, det är så typiskt mig. Men den avslöjade inte tillräckligt mycket att jag inte vill läsa fortsättningarna.
Omslaget är ju väldigt coolt, enligt mig. Det engelska omslaget är absolut snygast ;)

Jag har också hört att den blir film, och att den kommer redan det här året! Jag vet inte vilka skådespelarna blir, men jag vet att Lily Collins kommer spela Clary och Jamie Campbell Bower ska spela Jace, det ska verkligen bli spännande hur de gör filmen, den kan nog bli rätt så blodig...

1 kommentar:

  1. Jag har funderat på att läsa serien ett tag nu, tror jag ska göra det :) Eller i alla fall första delen, och se vad jag tycker om den ;)

    SvaraRadera