söndag 29 juli 2012

City of Fallen Angels

16 Juli (Greklandläsningen 1)

Av Cassandra Clare
Titel: City of Fallen Angels
Serie: The Mortal Instruments
Del: 4
Utgiven: 2011
Sidor: 434
Förlag: Walker Books
Första Meningen: "Just coffee, please."

VARNING FÖR SPOILERS!

Efter att Clary räddat Jaces liv med hjälp av ängeln Raziel, och dessutom dödat sin ondskefulla pappa, Valentine, i Idris, så flyter livet på som vanligt. Clarys mamma ska nu äntligen gifta sig med varulven Luke, som varit som en far för Clary eftersom hennes biologiska pappa för totalt sinnessjuk, och dessutom så påstods det att han dött.
Clary tränar för att bli en Shadowhunter som Jace, Isabelle och Alec, även fast hon ligger efter med flera år. Hon hennes relation med Jace blir bara till det bättre, och de är äntligen ett riktigt par.
Simon försöker också leva ett så normalt liv han kan- även om det är svårt när man är vampyr och har hela frysen fullproppad med blodflaskor. Han har dessutom inlett en relation med både Shadowhuntern Isabelle OCH varulven Maia samtidigt, och de två tjejerna vet fortfarande inte om att de dejtar samma kille.
Men plötsligt så börjar Jace hålla sig borta från Clary. Han undviker henne och när de ses ser han plågad och arg ut, och Clary börjar tvivla om han faktiskt älskar henne trots allt.
Och så söker vampyren Camille, en väldigt gammal vampyr, upp Simon, och ber honom hjälpa henne att ta tillbaka hennes plats som rättmättig ledare av vampyrklanen som numera vampyren Raphael är ledare för. Frågan är bara varför hon frågar honom? SWom tur är så har Simon Cains märke som skyddar honom från att bli skadad av någon över huvud taget. Men tydligen så vet inte alla det, Simon blir helt plötsligt attackerad lite då och då, och fast han hatar det så slutar det i ett blodbad, men det är inte hans blod som spills. istället är det attackerarna som i princip sprängs i bitar på grund av hans märke i pannan.
Sebastians kropp är ännu inte än återfunnen, vilket oroar de flesta, och samtidigt som Clarys kärleksliv blir mer ihoptrasslat så inser hon försent att hennes handlingar har satt igång en kedja av händelser som kommer förändra alla inblandandes liv för alltid.
_____________________________________________________________________________________

Jag måste bara nämna först att jag blev helt förtvivlad för man kan inte få denna bok av samma förlag och i samma storlek som de andra böckerna!!!! Ahrg, jag blir galen! Världen är för jävlig.

Eftersom City of Glass var absolut den hittils bästa i serien (jag menar, GUD, den var ju så bra! Och slutet, jag menar, nej förresten, jag menar ingenting, LÄS BOKEN!) så hade jag inte lika stora förväntningar och jag förväntade mig inte att den skulle vara lika bra som City of Glass. Det var den inte heller, kan jag avslöja.

Ärligt talat så börjar Clarys och Jaces kärlekshistoria bli väldigt utdragen, usch! Jag menar, när man fick veta att Jace och Clary INTE var syskon, då öpnades det ju nya möjligheter och alla blev jätteglada, etc (även om det var ganska uppenbart, vilken kärlekshistoria skulle sluta så?), men nu så uppstår det ÄNDÅ problem, jag fattar inte hur de bär sig åt. Man måste nästan vara intelligent för att skapa så många problem åt sig själv.

Det var skojigt att Simon var med så mycket, han var ju med mest i typ hela boken ;) Jag gillade honom ända från början, men nu gillar jag honom ännu mer ;) Jag blev nästan lite tårögd när (varning för spoilers!) Simons mamma hittade blodflaskorna och vägrade erkänna att Simon var hennes son utan att han blivit ersatt av något monster eller något (slut på spoiler). Jag hoppas verkligen att Simon (spoiler igen) blir ihop med Isabelle någon gång, de passar så bra ihop och deras historia är nästan mysigare än Clarys och jaces eftersom deras börjar bli så utdragen (slut på spoiler igen). Han har verkligen utvecklats från ettan till nu. Innan han blev vampr var jag lite orolig över att han skulle försvinna eftersom han egentligen bara var en människa, men så blev han vampyr och då var det frid och fröjd igen ;)

Och (Hurraaaaa!!) Magnus var med mycket! Yey, jag älskar honom! Han är helt klart min favoritkaraktär! Hans och Alecs kärlekshistoria är ju så fin...Tyvärr har jag en känsla av att han kommer dö innan serien är slut, snyft...
Nåja, man kan ju alltid hoppas, och det ska jag absolut göra!

Dialogerna är som vanligt väldigt roliga, jag tycker det är väldigt roligt när Simon och Jace pratar, båda gillar egentligen inte varandra (även om jag tror de gör det) särskilt mycket, och de båda är så roligt sarkastiska ;) Jag älskar verkligen Jaces humor.

Handlingen var inte lika rolig som i tillexempel City of Glass, men den hade sina stunder.  Men vissa delar flöt ihop i varandra så det blev lite rörigt. Jag tycker de kunde skippat hälften av Clarys förtvivlade stunder då hon tror att Jace inte älskar henne längre och ersatt dem med roligare scener.

Och slutet, jag menar, vad i (nej, behärska dig, jag ska inte svära, jag måste vara ett bra föredöme för mina läsare) är det för slut?!?! Det var ju i princip två sidor kvar, och allt var frid och fröjd, och så (Spoilervarning!) kommer plötsligt Sebastian och typ tar över Jace eller något annat konstigt, blev Jace ond nu eller what? (Slut på spoiler) Måste börja läsa del fem snart!

1 kommentar:

  1. Sv: Jag kommer recensera dem när de blir utlästa, så då lär du få reda på vad jag tycker :)

    SvaraRadera