tisdag 31 juli 2012

Genom dina ögon

(Kort recension, jag är så trött...)

Av Stephanie Meyer
Titel: Genom dina ögon
Original Titel: The Host
Utgiven: 2008
Sidor: 606
Förlag: Ponto Pocket
Första Meningen: Helarens namn var Korsar Djupa Vatten

Det är i framtiden, och planeten Jorden har invaderats av en ras som kallas Själarna. De har redan tagit över flera planeter, och de bosätter sig i människors (och andra varelsers) medvetande och tar över människans kropp, och själva människan försvinner helt.
Världen är nu egentligen mycket bättre, det finns inga krig, inga pengar, och Själarna vet inte ens vad ordet svek, ondska, sorg och bråk betyder, och de talar ALLTID sanning.
En dag kommer Själen Vandraren, som varit på nästan alla planeter och är lite av en legend, till Jorden i en kryotank. Vandraren förs in i flickan Melanie Stryders kropp, och blir inte lite förvånad när Melanie visar sånt motstånd. Istället för att försvinna helt så stannar Melanie kvar, som en liten röst i bakhuvudet. Varenda tanke Melanie tänker, ser också Vandraren lika tydligt som om det varit på film. Och ett ansikte som dyker upp hela tiden i Melanies medvetande är en kille, mannen hon älskar, Jared. Hon tänker på honom dag och natt, men också på sin älskade lillebror Jamie. Melanie fyller Vandraren med massor med minnen från hur det var innan Melanie blev fångad av sökarna.
Tillslut kan inte Vandraren se skillnad på sina egna känslor och minnen och Melanies, och tillsammans ge de ut sig på en färd för att hitta mannen de båda älskar.
___________________________________________________________________________________

Ja, det blir lite kort om handlingen, men det här är min TREDJE recension idag, och jag har FORTFARANDE 6 böcker kvar att recensera från Grekland, stön...jag fattar inte hur jag orkar med!
Iallafall, jag har varit lite sugen på den här länge men av någon anledning så har jag aldrig köpt den, och det var på håret att jag inte tog med den till Grekland, men jag tog med den iallafall och började läsa den typ sista dagen.

Idén är verkligen unik, så himla bra idé!! Varför kom inte jag på den? När Vandraren förklarade om alla andra planeter och hur det var att leva där var ju så bra! Riktigt intressant, där har Stephanie Meyer gjort ett riktigt bra jobb. Och att dessa Själar är helt igenom goda får mig att börja fundera; var det bra eller dåligt att de invaderade Jorden? Ja, det är synd om människorna, men världen blev ju på ett sätt bättre.

Vissa karaktärer var lite störiga, tillexempel att Vandraren ska vara så helt igenomgod. Karaktärer som jag gillade var Jamie, Jeb och Melanie. Det var lite många personer att hålla reda på, de kunde varit lite mindre.

Det var väldigt mycket beskrivningar, vilket jag gillar. Det kanske blev liiite tröttsamt i längden, men jag gillade det.

Slutet var väldigt bra, det gjorde så läsupplevelsen var värt läsningen. Men nu så har jag fått veta att Stephanie Meyer skriver åp en fortsättning och att det kanske ska bli en triologi :O Undrar vad den ska handla om då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar