fredag 10 augusti 2012

Ett halvbokigt inlägg: recension på Game of Thrones- TV-serien

(Ni behöver varken ha läst eller sätt filmen för att läsa, det innehåller inga spoilers, men om jag nämner namn kan det bli lite förvirrande)

Ja, eftersom många helt enkelt inte orkar läsa hela Game of Thrones för att de helt enkelt tycker den är för tjock, så slår de till med att se TV serien. Eftersom jag läst boken och tyckt den var helt fantastisk, så tänkte jag: Jamen, då gör jag det också! Eftersom boken är så bra, så borde TV serien också vara det!
Nåväl, jag tänker iallafall göra en liten recension på TV serien, där jag jämför boken med Tv serien, så om ni tycker att TV serien är helt värdelös, så kan ni iallafall läsa boken.

(Jag skriver inte handlingen, min recension av boken kommer snart, och dessutom är det inte själva berättelsen jag fokuserar på, utan själva omdömet)

Jag tyckte den var förvånansvärt lik boken, såklart var det några fel, men det är en ganska komplicerad bok, så jag tycker de har lyckats riktigt bra. Och gud vad bra de har lyckats med personerna, de är EXAKT så som de borde vara! Jag blev verkligen speciellt imponerad av Tyrion, eftersom han är min favoritkaraktär så borde de har misslyckat totalt med honom (som de gör i vissa filmer av böcker), men han blev precis som han borde vara ;) Och det var roligt att Sean Bean var med, han är ju så bra ;)

Och så till de negativa delarna: Hur sjutton lyckades de få in så jädra många slagsmål och nakna tanter när det knappt fanns några alls i boken? Jag menar, när Jamie och hans farsa Lord Tywin pratade, då stod det INGENTING om att Lord Tywin skulle slakta en hela jädra hjort mitt framför näsan på en! Man ser väl inte på film för att se någon flå en hjort och ta ut alla inälvorna, osv.
Och varför fanns det så himla många bordeller med? Hur lyckades de med det? Massor med nakna tanter som springer omkring- det fanns det inte i boken!?
Okej, de kanske inte la till särskilt många stridsscener, men några, men när de tog med någon så gjorde de det verkligen äckligt, allt blod sprutade så det nästan såg overkligt ut, som i en Monthy Python- film.

Men egentligen är det det ända negativa, enligt mig. De har haft med alla scener som fanns i boken, fast de har lagt till några, och de sa nästan exakt samma sak som i boken, så ibland kunde man avsluta meningarna på personerna i filmen, vilket var bra ;)
I slutet ändrade de faktiskt två saker till det bättre (spoilervarning): De gjorde kriget JÄTTEKORT, herregud, jag trodde de tog varje chans för att göra en stridsscen. De hade väl antagligen slut på pengar. Och i slutet sv TV serien så berättade Tyrion det där om sin fru tillsammans med Shae och Bronn, men i boken så berättade han det för Bronn när de precis lämnat the Eyrie. Men det var faktiskt roligare i filmen ;D (slut på spoiler)

Alltså, boken var (såklart) bättre än filmen, men filmen var ändå förvånansvärt lik boken, och faktiskt ganska bra. Men det är roligare att se filmen när man läst boken ;)

3 kommentarer:

  1. Har varken läst eller sett filmen men jag kanske borde göra det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde du verkligen! Men läs boken först, det blir roligare då ;)

      Radera
  2. Svar: Sådan tur att de är bra, längtar efter att läsa dem! :D

    SvaraRadera