fredag 28 september 2012

The Perks of Being a Wallflower

And in that moment, I swear we were infinite
Av Stephen Chbosky
Titel: The Perks of Being a Wallflower
Utgiven: 1999
Sidor: 231
Förlag: Pocket Books
Första Meningen:  Dear friend,
I am writing to you because she said you listen and understand and didn't try to sleep with that person at that party even tough you could have."
 
Charlie har precis börjat High School (tror jag, det är de där åren innan college iallafall...). Man kan ju inte precis påstå att han är särskilt populär- han är känslig, gråter ofta, socialt obekväm och blyg. Han har aldrig stått ut. Han är en wallflower, en person lyssnar och förstår, som är fast mellan att leva livet och att fly från det. Och hans enda vän hittils är hans engelskalärare Bill, som har extraläxor i form av att läsa olika böcker som han sen ska göra en recension på.
Detta såg ut att bli ännu ett vanligt år, ända tills han möter Patrick och Sam. Patrick och Sam är styvsyskon, och de blir de enda Charlie någonsin haft som liknar vänner. När han blir vän med dem inser hur hans liv faktiskt skulle kunna vara. Han går på The Rocky Horror Picture Show, går på fester som han aldrig någonsin blivit bjuden på förut, möter en massa med människor, och inser hur det är att vara accepterad för den han är. Men allt är inte alls dans på rosor. Han är störtförälskad i Sam, som han tycker är den vackraste tjejen han mött, men hon är redan ihop med en äldre kille. Charlie är också den enda, utom Sam antar jag, som vet om att Patrick är gay, och vilka konsekvenser det drar till sig. Ibland kan man känna sig glad, ibland ledsen. Ibland kan man känna sig som om man knappt finns, och ibland kan det kännes som om man är oändlig och syns av alla. Allt detta är en del av berg-och-dal banan som kallas att växa upp, och det är det som boken handlar om.
___________________________________________________________________________________

Som sagt, det är gansaka svårt att beskriva handlingen, men aja. Jag har hört mycket gott om boken, om hur himla bra den var och hur speciell den var. Jag upptäckte den första när en annan bokbloggare la upp en trailer till filmen. Jag tyckte filmen verkade jättebra, så jag sökte lite på vad för slags bok det var, och när har jag den äntligen i min ägo!

Ärligt talat, den här boken är unik. Den är så speciell och underbar och det finns ingen bok som liknar den. Bara själva grejen att boken är skriven i brevform är ju fantastisk. Det är som en dagbok, fast med brev istället. Vaje brev börjar med "Dear Friend" och slutar med "Love always, Charlie". Det har blivit som en symbol för The Perks of Being a Wallflower, känns det som. Om någon skulle säga "Dear Friend" till mig skulle jag svara "Love always, Charlie", jag skulle nog inte kunna låta bli. Jag undrar om "Dear Friend" någonsin svarade på breven. Det verkar ju inte så, eftersom han inte ger sken av det i sina brev. Det tycker jag är bra, det skulle förstöra upplevelsen om han skrev "tack för ditt senaste brev, hoppas du får det kul på Bahamas", eller något liknande.

Och Charlie, gud, vilken intressant karaktär. För det första känns det som om de flesta böcker handlar om tjejer (vilket såklart inte är sant, men ibland känns det så) och för det andra så brukar de killarna, om man har turen att ha en som huvudperson, vara ganska så utåtriktade. Men Charlie är så speciell. Han är så känslig och gråter när han känner sig känslosam och har såna underbara tankar. Och det underbara är att det känns som om han egentligen inte tänker efter särskilt mycket när han skriver breven, de kommer ur hjärtat.
Och en sak som också är intressant är att det är ganska så tydligt att han lider av någon slags mentalsjukdom (som Anna på Boktycke påpekade), han tänker inte riktigt som alla andra och sättet han ser på livet gör det hela tydligare, och det gör boken helt fantastisk.

Varje gång jag läser en high-school bok om någon tonårings liv så förundras jag alltid över hur alla såna böcker ändå kan vara så olika varandra. Det känns som om en sån bok bara kan handla om ett få antal med grejer, och då borde de flesta såna böcker vara ganska lika varandra. Och så kommer det flera bästsäljare hit och dit, och jag bara "amen, det finns ju undantag". Och det här är nog en av de största undantagen! Skolan är så normal den kan bli, handlingen också egentligen, eftersom den inte handlar om någonting, men på något sätt så gör Stephen Chbosky den så underbar iallafall!
 
Jag älskar resten av boken också. När man börjar läsa den kanske den verkar lite sisådär, men när man läst ett tag är man helt fast. Jag gillar verkligen karaktärer som Patrick, fråga mig inte varför, men jag gillar honom iallafall ;D jag längtar verkligen tills filmen kommer så jag kan se den! Boken är ett helt jävla konstverk, säger jag bara. Recensionen blev kanske lite flummig, jag vet inte riktigt om jag fick fram det jag ville säga, men LÄS BOKEN!
 
Favoritkaraktär: Charlie
Citat: Hela boken är så fantastiskt skrivet att jag inte vet vad jag ska skriva...Ett bra citat tog jag överst i recensionen, men jag tar väl ett då...eller två:
 
"Charlie, we accept the love we think we deserve."
 
I am very interested and fascinated by how everyone loves each other, but no one really likes each other.

Maybe these are my glory days, and I'm not realizing it because they don't involve a ball.
 
Jag blev inspirerad av:
  • Berättarrösten!!
Övrigt: Kommer snart ut på film med bland annat Logan Lerman, Emma Watson och Ezra Miller i huvudrollerna.

2 kommentarer:

  1. Jag bara helt enkelt MÅSTE läsa den!!:) Jättefin recension du gjorde.:D

    SvaraRadera
  2. Tack ;D Vad lad jag blir ;D Och ja, du MÅSTE läsa den ;)

    SvaraRadera