söndag 2 september 2012

Veckans Topp 5

FILMER
 

Hair
Musikal
Den helt klart bästa musikal som gjorts genom tiderna. Varje gång jag ser på den nynnar jag i flera dar efteråt på sångerna som är med. Filmen utspelar sig under Vietnam-krigen, och om Claude Bukowski från Oklahoma som kommer till New York för att ta värvning. Där hamnar han mitt i en hippiefestival och blir vän med hippien Berger och hans lilla gäng, och så blir han samtidigt förälskad i en rik överklassflicka...Karaktärerna är ju helt knäppa, iallafall de fem hippiena. Och jag ÄLSKAR dem, de är så roliga och knäppa. Man får lust att bli hippie själv när man blir stor.
Det här är en av de två filmer som jag gråter på, jag har nog aldrig gråtit lika mycket som när jag såg denna film, man blir så himla chockad då slutet kommer...
Den kanske ser ut att vara en sådär film, en klassiker som man aldrig orkar se, men den är verkligen helt underbar, alla har underbara röster och sångerna är suveräna, SE DEN!
 
 
 
 
 
 
 
Oh brother, where art thou?
Komedi
Tja, bröderna Cohens filmer är ju klassiker, så jag var helt enkelt tvungen att se den här, och jag älskade den. Det är så skoj att det är som en väldigtväldigt förvrängd parodi på Odyssén. Fast den utspelar sig på 30-talet och i typ Texas eller något liknande. Filmen är så GUL, allt är gult. Det är fullt med sädesfält (och då menar jag FULLT) och vägarna är dammiga och i princip gula, solen är gul, alla är klädda i vitt (vilket får det gula att framträda ännu mer) och flera hus är gula, etc. Och så handlar det om tre fångar som rymmer för att hitta en skatt som en av dem grävt ner för längesen. Och så spelas det hela tiden såna där typiska countrylåtar. Den är helt knäpp, men rolig, och George Clooney är med, och han är väldigt rolig ;)
 
 
Spirit
Tecknad film/Musikal
Hur kan jag inte låta bli att ta med den? Jag såg den för första gången för typ fem år sen, och redan då älskade jag den. Sen såg jag den lite senare, och nu älskar jag den ännu mer! Vi har köpt sångerna som finns med på skiva, och vi lyssnar jämt på dem, för att de är så bra. Så jävla fin film, alla borde se den och gråta. Jag är kanske ingen överdriven hästfantast, men hästarna här är så snygga, fina, fantastiska att man blir hästgalen under filmen...Hästarna har så roliga uttryck, såna som jag trodde hästar inte kunde ha...(fast det kan vara för att ritarna gav hästarna ögonbryn, tänk vilka miner man kan åtsdakomma med ögonbryn!). Vissa sånger är så fina att man börjar gråta...
Withnail and I
Obestämd genre, låt oss kalla den Den Galna Genren
Det här är helt klart den knäppaste filmen jag någonsin sett. Richard E. Grant och Paul McGann är helt knäppa och underbara i den här filmen. Richard E. Grant (Withnail) dricker och röker HELA tiden, och Paul McGann (I) sitter och röker och dricker och är melankolisk och funderar över livets mening, etc. De bor i de sjaskigaste lägenheten jag någonsin sett, och en dag bestämmer de sig för att ta en liten semester ut på landet där de får kämpa mot bland annat ilskna tjurar...
Filmen handlar inte om NÅGONTING, och det händer INGENTING, och ändå är den jättebra, hur är det möjligt? Jag är så glad att mamma tipsade om den. Det är en riktig kult-klassiker. Jag fastnar verkligen för knäppa karaktärer.
The Edge of Love
Drama
Den här filmen handlar om fyra olika personer (som ni ser där nere) vars liv på olika sätt flyter ihop. Det är poeten Dylan Thomas (som faktiskt funnits i verkligheten), hans fru, hans ex Vera och personen Vera blir förälskad i (kommer inte ihåg så många namn just nu). Jag älskar verkligen Dylans fru, som spelas av Sienna Miller, hon är så cool och rolig, speciellt när hon är tillsammans med Dylan, de är ett sånt himla otippat par, som man tror inte kommer hålla, men som ändå gör det. Dylan gillar jag inte särskilt mycket, men han var väldigt rolig. Men mest handlade det om Caitlin (Sienna Miller) och Vera (Keira Knightley). De är såna underbara karaktärer, och när de bara sitter där i Wales så är det så härligt fridfullt, fast det inte händer så mycket hela tiden. jag upptäckte den ganska nyss, men den överraskade mig, den var mycket roligare än vad jag trodde den skule vara ;)
 


2 kommentarer:

  1. William, Karin! Han heter William!
    Älskar alla de filmer du skrev om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket tjat, suck.
      Visst är de bra ;D

      Radera