tisdag 11 september 2012

Veckans Topp 5

Ja, eftersom det är min födelsedag måste jag ju göra något epic, så därför blir det mitt favoritämne: Tvillingar!
photo edited for free at www.pizap.com
 
Fred och George Weasley
Harry Potter
Om man inte tar med dem här är man ju faktiskt helt bakom flötet, ALLA älskar ju Fred och George! De är de som gör hela Harry Potter så otroligt läsvärd! De gör en stolt över att vara tvilling. De är ju så fruktansvärt roliga, coola och helt enkelt underbara. De är busiga men väldigt gulliga, och behövs verkligen till berättelsen. När (spoiler) Fred dog kunde jag inte tro det, jag tror fortfarande inte på det, jag VÄGRAR. (slut på spoiler) Jag älskar allt de gör, deras affär, deras bus, alla scener då de är med. Jag ska inte babbla för länge om min eurofi för dem, för det skulle hålla på i evighet, och jag skulle ändå inte få något vettigt ur mig.
 
Lorelli och Ovid Thornthwaite
Tvillingarna Thornthwaites testamente
Jag fastnade direkt för framsidan på boken (som ni ser ovan), det första man tänker är "jaha, och de ska vara tvillingar, hör mordförsök till vardagen för dem, eller?". Och de som tänker så har helt rätt, för Lorelli och Ovid har ända sen de var små försökt döda varandra på olika sätt, men de älskar ändå varandra som syskon. Det är bara något helt naturligt för dem.
Allvarligt, hur kan man inte älska tvillingar som försöker döda varandra hela tiden? Vilka tvillingar känner inte igen sig lite i dessa...Och så fascineras jag av deras schackspel. De har hållt på med en omgång i flera år, och när någon kommer på ett drag gör den det, det finns ingen brådska. Påminner mig om min och syrrans monopolomgångar...
 
Cersei och Jaimie Lannister
A Song of Ice and Fire
Okej, incest är väl inte så trevligt, men förutom det så är de här tvillingarna riktigt coola. Speciellt Cersei. Jaime är sådär typiskt impulsiv och gillar verkligen inte att vänta, utan stormar rakt in i stridens hetta så fort han kan...Cersei är ingen man, och kan alltså inte slåss som männen, så hon smider hemska planer som är mycket mer genomtänkta, som dessutom går mycket bättre, och det är aldrig någon som kommer på henne.
De är inte särskilt snälla, men de är lite charmiga...

Briony och Barrick Eddon
Skuggmark
Jag ÄLSKAR verkligen de här, de är så...syskonlika, de är så typiskt syskonaktiga mot varandra. Jag vet inte varför jag gillar dem, men de är så fantastiska ändå O.o Och de älskar varandra så mycket, vilket är väldigt fint O.o De skulle bokstavligt talat inte överleva om den andre dog. Även om Barrick, som vanligt, kan vara ganska dryg och vara nere (inte så konstigt att han är det) ganska ofta, men när de är tillsammans så är de så gulliga O.o

Garan och Clara (efternamn okänt)
Monstrets dotter
Jag verkligen ÄLSKAR Garan, han är så rolig och sarkastisk. Och Clara är så snäll och moderlig. I boken var de mina favoritkaraktärer, iallafall Garan. De borde varit med mer. De var inte med så mycket båda två tillsammans, men jag gillade dem iallafall väldigt mycket ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar