onsdag 31 oktober 2012

Soulless-manga Vol. 1

Eftersom det är en recension på en seriebok, så blir recensionen inte som alla andra recensioner. Jag tänker t.ex. inte skriva om handlingen, om ni vill veta handlingen får ni läsa min recension på boken här.
Författare: Gail Carriger
Illustrationer: Rem
Gjord efter boken Soulless
Utgavs: 2012
Sidor: 227
Serie: Har väl samma namn som böckerna, The Parasol Protectorate, fast den kan lika gärna bara heta Soulless (och så volym 1, 2, 3, etc)
Del: 1

Jag har ju sett lite bilder på karaktärerna på författarens hemsida, men det var en helt annorlunda sak att se dem i boken. De karaktärer som var mest så som jag hade tänkt mig var nog Ivy Hisselpenny, Felicity och Evy, Professor Lyall och Lord Akeldama. Alexia var på många sätt så som jag hade tänkt mig, men hon var lite för...snygg? Hon skulle ju vara rätt så snygg, men i boken skrevs det ju att hon inte direkt skulle vara en idealisk skönhet i ansiktet. Fast nu är jag lite petig. Conall Maccon var inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag hade tänkt mig att han skulle vara lite...rufsigare? Fast i vissa scener (t.ex. hans ansikte när Alexia kommer till hans kontor) känner man verkligen igen honom. Felicity och Evy var precis som jag tänkt mig, blonda och fjolliga, men söta (som sockerkakor). Ivy var också som jag tänkt mig, även om hon kunde ha haft ännu knäppare hattar ;D Och Lord Akeldama...åhh, han var så fin, snyft, han är min favoritkaraktär, tillsammans med Alexia.
Kläderna får helt klart en 10+++, så himla snygga. Klänningarna är så...gah, de är så detaljerade och snygga och häftiga. Även männens kläder är häftiga, men slår inte på långa vägar kvinnornas. Det kunde ha funnits lite mer häftiga miljöer, de fokuserade mer på karaktärerna och dialogerna än på miljön. Suck, ni anar inte hur svårt det är att få upp några vettiga argument. Boken var verkligen bra, absolut en av mina hittils favorit-serier, efter muminböckerna :3 Längtar tills nästa kommer ut. Bilderna är otroligt snyggt tecknade, och de följer berättelsen väldigt bra. Berättelsen är rolig, och man skrattar flera gånger, men som sagt, den är väldigt lik boken. De som älskar Soulless MÅSTE läsa den!
Och som avslutning kommer bara en massa bilder från boken;




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar