onsdag 19 december 2012

[geim]

FÖRLÅT för att det svackar mellan inläggen hela tiden, jag SKA skärpa mig, men efter jullovet blir det nog inte så mycket, för första veckan ska tydligen åttor och nior öva med en teatergrupp, och sen blir det praoveckor *suck* Jag orkar snart inte mer.
Av Anders de la Motte
Titel: [geim]
Del: 1
Serie: inget namn, så vitt jag vet.
Sidor: 336
Utgiven: 2010
Förlag: Pocketförlaget
Första meningen: Texten dök för femtioelfte gången upp i displayen och för samma gång i ordningen klickade HP irriterat bort den.

Henrik Petterson, kallad HP, har haft ett rätt så gräsligt liv. Halvkriminell, varit på anstalter tio år av sitt liv, aldrig fått en "fast punkt i livet". Ofta arbetslös och ont om pengar. En tragisk person, helt enkelt, skiter i det mesta och tar livet lite som det kommer.
Och plötsligt, en dag, på tunnelbanan, hittar han en kvarglömd mobiltelefon, som verkar väldigt mystisk. När HP stjäl den är det första han försöker göra att försöka ringa med mobiljäveln, vilket inte funkar. Istället dyker en liten text upp oavbrutet. "Wanna play a game?" och sen en "yes" och en "no" knapp. Efter några försök med att bli av med texten svarar han ja, och tror att det säkert bara är ett skämt från hans bästa vän (och enda) datageniet Mange. Men istället blir han helt indragen i en helt ny värld ute i cyberrymden, ett gigantiskt spel över hela världen som går ut på att man får olika uppdrag som man ska utföra, som slutar i speciella "poäng", allt är som en enda stor tävling.
Glatt hänger HP på, och blir för första gången i sitt liv uppskattad. Även om uppdragen är en aning kriminella, så är det själva adrenalinkicken och applåderna han får efteråt som får honom att fortsätta. Han kommer snabbt upp i rätt så många poäng, och får för första gången veta hur det känns att ha folk som älskar det han gör och som hejar på honom.
Rebecca Normén, HPs storasyster, är sin brorsas totala motsats. Hon har haft ett lyckat liv, är en väldigt bra polis och livvakt, och har det allmänt trevligt. Trots det är hon skyldig HP hela sitt liv och sin framtid. För han är en av de få som vet att hon är en mördare. Och hon är den enda som vet att hennes lillebrorsa tog på sig skulden. Trodde hon. För plötsligt börjar hon få massor med föga trevliga lappar, men vem är det som skickar dem? Och varför beter sig HP så konstigt?
Tja, för HP leker livet, ända tills uppdragen börjar gå lite överstyr...vilket slutar i misshandel, mordbrand och explosioner.
Och det är då det börjar bli riktigt nasty.
____________________________________________________________________________

Alltså, jag är för det mesta inte så förtjust i svenska böcker, men den här var ju freakin' awesome! Jag totalt älskade den, den var verkligen asbra. Idén med en hel värld i cyberspace för halvkriminella människor är ju så bra. Framsidan på boken är också väldigt intressant, och så blodstänket så man fattar att detta faktiskt inte är en godnattsaga. När jag hörde talas om den trodde jag att huvudpersonen, HP, skulle vara typ femton år. Min reaktion: *stön* ännu en klantig tonåring som inte kan hålla sina klåfingriga fingrar i styr *suck* Men sen fick jag ju veta (av min syrra) att HP är 30. Då blev det hela mycket mera intressant.

Trots att HP typ är kriminell och en så kallad badboy, så gillar jag honom. Och fast han inte har en enda likhet med mig. Det händer verkligen inte ofta. Men det är något hos honom jag gillar, han är grymt rolig, och i början så trodde jag bara han var jobbig och självisk, men han växte verkligen i mina ögon. Han går rakt på sak, och känns ändå väldigt mänsklig. Och han var verkligen inte så patetisk som jag trodde han skulle vara. Det är svårt att beskriva honom, men gillade honom gjorde jag i alla fall.

Det känns som om det inte är min typ av bok, men ändå älskar jag den. Det finns rätt så mycket svärord, speciellt på engelska, och det gillar jag inte, men det passade liksom till boken. Trots att den var skriven i tredje fom så kom man så nära HP att det kändes som om den var skriven i Jag-form. Och den är inte svår att förstå, den är ju inte precis lättläst, men inte många filosofiska utläggingar, och det händer alltid något, så tråkigt har man inte. Och det är väldigt roligt att man byter till Rebeccas perspektiv då och då.

Sen älskar jag ju Mange förstås. Ett datageni som konverterat till islam, slå det?
Dock var jag VÄLDIGT orolig om slutet, (varning för spoilers!) vad sjutton hände? Har Mange också blivit gangster D: Jag är helt förvirrad, vad var det som hände? (slut på spoiler)
Slutet var väldigt spännande, jag satt uppe hela natten. Han har verkligen byggt upp berättelsen bra, många finfina detaljer och förklaringar, och själva den här mobilvärlden HP blir inkastad i är så himla bra organiserad, herregud, vart får han allt ifrån? Nu hoppad jag på en lika Epic uppföljare, och jag ska ABSOLUT skaffa nästa bok, jag hatar cliffhangers (det måste man väl kalla det?)
 
Citat: En enda genuint osjälvisk sak hade han gjort i sitt liv, men vad hade han fått för det? Hur hade världen tackat honom, belönat honom för hans hjältedåd? Jo, med tio månader på anstalt, direkt in i fängelse utan att passera gå, tack så jävla mycket! För i mellanmjölkens land går naturligtvis ingen god gärning ostraffad

Jag hittade många fler, men de inne höll lite spoilersFavoritkaraktär: HP
Jag blev inspirerad av:
  • själva unikt-kriminellt-cyberspace-grejen.
  • Relationen mellan HP och Rebecca. Riktigt intressant.
Övrigt: Det är en triologi, nästa del heter [buzz] och den sista delen ska heta [bubble]. Filmrättigheterna har köpts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar