lördag 29 december 2012

The Princess Bride

Av William Goldman
Titel: The Princess Bride
Sidor: 399
Utgiven: 1973
Förlag: Bloomsbury Publishings
Första meningen: The year that Buttercup was born, the most Beautiful woman in the World was a French scullery maid named Annette.

Den väldigt, väldigt vackra tjejen Buttercup, lever med sina föräldrar på deras gård, och njuter av sin dagliga tid genom att rida på sin häst Horse och säga åt den stackars bondpojken vad han ska göra. Bondpojken, vid namn Westley, är van, och svarar på alla hennes "Bondpojke, gör si" och "Bondpojke, gör så" med samma ord: "As you wish". Buttercup fortsätter rida omkring, det enda som tycks störa henne är att plötsligt så börjar alla killar bete sig underligt mot henne. Men det stör henne inte särskilt mycket, hon är nöjd så länge hon har Horse.
Lite senare förstår Buttercup, att när Westley säger "As you wish" så menar han egentligen "I love you". På det sättet växer en stor kärlek fram mellan Buttercup och Westley. Men Westley har inga pengar, så han bestämmer sig för att åka till Amerika för att skaffa sig lite pengar så de kan gifta sig. Allt verkar gå prima, tills de hemska nyheterna kommer. Buttercup får plötsligt ett brev där det står att Westleys skepp blivit överfallet av den onda piraten Roberts, som alla vet inte tar några fångar. Helt utom sig av sorg sluter Buttercup in sig i ett inre skal, och bestämmer sig för att aldrig älska någon annan.
Men när prins Humperdinck kommer och vill gifta sig med henne, har hon inte riktigt något val. Helt utan att älska honom blir hon förlovad med honom.
Och inte långt efter förlovningen tillkännagetts blir Buttercup kidnappad av tre udda typer, räddad av en pirat, tvingas gifta sig med Prince Humperdinck, och bli räddad av samma personer som kidnappade henne från början. I äventyret där äkta kärlek står på spel möter hon Fezzik- en snäll men på utsidan skräckinjagande jätte med en kärlek till rim; Vizzini- ett ont geni som gör vadsomhelst för pengar; Inigo Montoya- en ung men otroligt skicklig svärdsmästare som gör skulle göra vadsomhelst för att få utkräva sin hämnd, och Greve Rugen- geniet med förkärlek till smärta som ligger bakom det hela.
På det sättet börjar en helt otroligt saga, med fäktning, slagsmål, tortyr, jättar, gift, äkta kärlek, äventyr, snälla människor, onda människor, ormar, spindlar, fladdermöss, rim,  flykter, lögner, sanningar, pirater och mirakel.
 __________________________________________________________________________________________

Ni som sett filmen och älskat den; pfft, den är ingenting jämfört med boken. Och ni som inte läst boken och inte heller sett filmen; pfft.
När jag såg filmen tänkte jag: Wow, SÅ bra. Fast då trodde jag att det typ var bara jag som sett den. Sen såg jag på en annan blogg att någon skrev "Åh, såg The Princess Bride nyss, SÅ bra, en av min absoluta favoritfilmer, jag måste läsa boken någon gång". Min reaktion: Va? Finns det FLER än jag som sett den och tycker den är awesome? VA? ÄR DET EN BOK?" O.o Total mindblow.

Nu var det här tänkt att den här recensionen skulle vara seriös och *host* ansvarsfull, men det blir svårt. Man kan, och NU är jag seriös, inte inte gilla den här boken. Den har allt man någonsin kan önska sig. Absolut allt.
I filmen så tyckte jag Buttercup kanske inte var den roligaste karaktären. Jag gillade henne, men hon var väldigt mycket dam i nöd-aktig. Men i boken, då var hon ju helt fantastisk! Hon hade massor med roliga och skarpa repliker, och inte alls så mesig som jag trodde hon skulle vara. Och Fezzik, han var ju helt underbar, jag menar, det är helt underbart när de rimmar på "Pieces" och "Ceases".

Och det är något med språket, som jag inte kan sätta fingret på, som är så härligt. För det första är det hysteriskt roligt, och så gillar jag Humperdinck mycket mer i den här än vad jag gjorde i filmen. Och så är det något med hur karaktärerna beter sig mot varandra. De är liksom så lugna och artiga hela tiden, gah, det är svårt att förklara.
Enda saken som kan förstöra läsupplevelsen lite är när författaren William Goldman kommer in mitt i berättelsen och "Hejsan, det är jag igen, tillbaka till verkligheten" Suck. Fast det är ändå väldigt bra, eftersom den här boken egentligen är ettusen sidor tjock roman egentligen, men som William gjort om till en bok med alla "bra delar" i. Så när man kommer till ett ställe där han tagit bort några sidor, så är det väldigt bra när han kommer inflikande och förklarar varför han tog bort det, och så förklarar han kort vad som var viktigt som man missat, om det ens var något viktigt.

Och slutet var ju mycket mer intressant än i filmen, för boken slutar ju egentligen inte där. Dessutom innehåller boken den lilla korta sequel-boken som S. Morgenstern skrev efter The Princess Bride, så om man vill veta lite mer exakt hur allt slutar så är det väldigt roligt att läsa den :D
Boken var verkligen mycket bättre än vad jag hoppats på, och jag hade ändå rätt så höga förväntningar. Det är ett måste, alla kan läsa den, vilken ålder man än är i. Det är en typisk äventyrssaga, med allt bra som man någonsin skulle kunna önska sig. Alla karaktärer är helt fantastiska, och jag gillar speciellt att man får reda på t.ex. Inigos och Fezziks bakgrund, innan de slog ihop sig med Vizzini. Det är en fröjd att läsa, den innehåller en hel del underbara och skarpa repliker. Den är så bra att den är helt...

 
Favoritkaraktär: Inigo o Fezzik :D
Citat:
"And what have I done?"
"What? What?...You've stolen them." With that Cornelia fled, but Buttercup understood; she knew who "them" was.
The boys.
The village boys.
The beef-witted featherbrained rattleskulled clodpated dim-domed noodle-noggined sapheaded lunk-knobbed boys.

"I am your Prince and you will marry me," Humperdinck said.
Buttercup whispered, "I am your loyal servant and I refuse."
"I am your Prince and you cannot refuse."
"I am your loyal servant and I just did."
Jag blev inspirerad av:
Karaktärerna
Språket
Allting, miljöerna, föremålen, platsen.
Övrigt: Blev film på typ 1970 eller 1980-talet, och blev snabbt en kultklassiker. Helt fantastisk film, förresten, här är trailern:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar