torsdag 7 februari 2013

Tja, 100 år hit eller dit, vad spelar roll?

Ehum, nu ska jag ta upp ett väldigt seriöst ämne. Nämligen de snygga manliga huvudpersonerna i allehanda böcker. Det finns en hel del saker man kan klaga på. För det första:

Att alla ska vara så äckligt snygga
De är alltid otroligt snygga. Varför? Jo, fast alla människor fortfarande tjatar om att utseendet inte spelar någon roll, så gör det ändå det. Ta t.ex. The mortal instruments, Anna and the French Kiss eller Twilight som exempel. Om Jace, Edward och St Clair hade varit fula som stryk. Typ jättetjocka, inget hår, två tänder och alldeles för stora fötter, men ändå hade haft samma personlighet, vem hade gillat dem då? Vem hade ens velat läsa boken? Ni måste hålla med om att det finns en hel del sanning i det. Gah, det är så otroligt frustrerande, varför finns det inte mer Ringaren i Notre Dame historier? Men hallå, måste de alltid vara helt perfekta? Killen är alltid onaturligt sexig och snygg. Seriöst.

Det här mysko med åldersskillnader
Och nu måste jag nämna en sak som är ännu konstigare. Ni vet alla klassiker? Som Jane Austens Stolthet och Fördom, Förnuft och Känsla eller Emma? Eller som Charlotte Brontës Jane Eyre? Ålderskillnaden mellan tjejen och killen brukar var rätt så stor. Ta t.ex. Emma, där är det cirka 16 år mellan Emma och Mr Knightley. Och det första alla tänker är:

Yuck! 16 ÅR? Det är ju typ förbjudet, han är ju en pedofil, fyfan vad hemskt, Jane Austen är pervers, herregud.

Okej, jag vet att antagligen ingen tänker så hemska tankar, men det finns säkert någon. För det första var det helt normalt på den tiden att man gjorde så. Och för det andra, hur tänker ni egentligen D: Ta t.ex. The Mortal Instruments och Twilight som exempel! Mellan Alec och Magnus är det 800 (!) års skillnad, och mellan Bella och Edward ungefär 100. Men ingen verkar bry sig. Alla tycker bara de är söta och gulliga (med Alec och Magnus kan jag hålla med, bästa paret någonsin). Men om Edward och Magnus hade varit två asgamla gubbar som var helrynkiga som knappt kunde gå av reumatism, skulle man tyckt det var gulligt då då? Skulle inte tro det.

Och nu har vi inte ens börjat prata om tjejerna.
Ja, jättegulligt, eller hur?

7 kommentarer:

  1. Vill inte komma och förstöra här men det är inte flera tusen år mellan Bella och Edward. Edward Cullen "dog" som 17åring av spanskasjukan år 1918. Så det är "bara" lite mindre än 100 år mellan dom två. :)

    Annars håller jag med dig precis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack för att du sa det, jag är så dålig när det gäller år och sånt, men jag tyckte det verkade lite mysko om det skulle vart flera tusen år, då hade ju typ Edward varit...en grottmänniska, typ (okej, inte riktigt, men i alla fall) XD

      Radera
  2. Åh sanningen spelas av en stråkorkester och trummor, det är musik för mina öron! Måste fan ta och läsa Ringaren i Notre Dam, den verkar ju awesome. Det där med killarna... jag förstår inte varför de inte kan se normala ut? De MÅSTE vara supersnygga och skit, vad hände med normala killar? Är det bara jag som ser killar på stan lite då och då och tänker "Not bad, not bad at all" trots att de inte är övernaturligt snygga? De kan se normala ut, söta på något vis som inte riktigt går att illustrera i en bok utan att få det att låta som om de är tråkiga. DE ÄR FINA OCKSÅ, SLUTA DISKRIMINERA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med, herregud författare runt om i världen, bli lite realistiska. Jag har ALDRIG sett en sån snygg kille som beskrivs i böcker.

      Radera
  3. Håller med dig, jättebra inlägg!

    SvaraRadera