onsdag 23 oktober 2013

Reading Habits Tag

Jag har blivit taggad av Alba, woho :D Och för att jag inte ska glömma bort att göra den så gör jag den på direkten (jag har minne som en guldfisk, ni skulle bara ana...)

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Duh, sängen, var annars? Och det är inte för att min säng är den skönaste av alla sängar i madrassträsket (det finns ett sånt ställe, har ni inte läst Liftarens Guide till Galaxen?) eller för att det inte finns någon annanstans att sitta, det är för att jag är lat.

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Jag tar det som är tillgängligt (som alltså ligger på mitt nattduksbord) , vilket för det mesta är ingenting eller något helt värdelöst som en flaska nässpray, temugg eller helt enkelt en annan bok. Gör det inte, det funkar inte.

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller efter ett visst antal sidor?
"Jag ska bara läsa klart sidan/stycket/kapitlet" är nog en av de vanligaste fraserna jag säger. Det är en perfekt ursäkt om man vill stanna uppe längre. Så ja, jag föredrar att läsa klart ett kapitel eller stycke innan jag slutar, annars blir jag alldeles förvirrad när jag börjar läsa igen (speciellt med tanke på att jag nästan aldrig har ett bokmärke) och det slutar ofta med att jag läser om en sida i onödan.

4. Äter du eller dricker du någonting när du läser?
Jag äter aldrig, men jag dricker OFTA te ^^

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
När två saker (i detta fallet läsandet och lyssnandet) möts i min hjärna så blir det värsta krocken i mitt huvudet så jag bara sitter och tittar framför mig och varken kan läsa eller lyssna på musik som om jag befinner mig i något slags limbo mellan text-världen och ljud-världen. Så nej, det brukar jag inte göra.

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Nästan alltid flera samtidigt.

7. Läsa hemma eller överallt?
I princip överallt, om det inte är VÄLDIGT mycket ljud. Jag klarar saker som människor som pratar lågt, fågelkvitter och (avlägsna) gräsklippare, det mesta, men jag skulle inte klara av att läsa vid en motorväg eller i mitt klassrum, där är det ALLDELES för mycket ljud.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
När jag är själv läser jag alltid tyst, men om jag t.ex. är barnvakt eller läser tillsammans med någon annan läser jag högt, båda funkar lika bra, bara att man bli väldigt törstig.

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Nej, det gör jag inte. Visst, om det är olidligt spännande kanske jag hoppar över vissa meningar (kanske t.o.m. stycken) utan att jag märker det, men annars inte.

10. Bryta rygg eller inte?
ALDRIG OM DET GÅR ATT UNDVIKAS D: Jag försöker verkligen, men ibland blir jag så himla förbannad när en pocketbok hela tiden stänger sig att jag verkligen bänder upp den och trycker framsidan och baksiden mot varandra, det är verkligen inte så bra för boken...

11. Skriver du i böcker?
Ibland skriver jag namn, men annars inte.

12. Vilka taggar du?
JAG ÄR FÖR LAT FÖR DETTA. Dessutom förtjänar alla att bli taggade precis lika mycket så jag taggar ALLA som INTE gjort enkäten än!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar